روستاهای بخش سلفچگان شهرستان قم

تصور کنین روزی رو در کنار جوی آب زلال، زیر سایه درختان با صدای آواز پرندگان برای خودتون بسازین. سفری که آرامشی بی‌انتها و دلنشین رو به شما هدیه می‌ده. همیشه لازم نیست برای گذروندن روز تعطیل به رستورانی گرون قیمت یا سفری پر هزینه برین. در گوشه‌گوشه ایران، روستاهای خوش آب‌و‌هوا با مردمان پاکش، گردشی ساده و بی‌آلایش براتون رقم می‌زنه.
استان قم به ۳ شهرستان، ۷ بخش، ۱۳ دهستان و ۶ شهر تقسیم شده. از بین شهرستان‌های استان، معروف‌ترین اون‌ها شهرستانه قمه. در قدیم قم تنها شهرستان این استان بوده. در سال ۱۴۰۰ دو شهرستان کهک و جعفرآباد از این شهر مستقل می‌شن و به عنوان شهرستان در تقسیمات کشوری این استان شناخته می‌شن.

معرفی بخش سلفچگان شهرستان قم 

شهرستان قم به سه بخش مرکزی، خلجستان و سلفچگان تقسیم شده. قصد داریم به روستاهای بخش سلفچگان بریم که شامل دو دهستان به نام‌های نیزار و راهجرد شرقیه.

روستای بشارت‌آباد سلفچگان قم (Besharatabad)

روستای بشارت‌آباد از روستاهایِ دهستان راهجرد شرقی، توابع بخش سلفچگان به شمار میره. نام اولیه این روستا مثقال‌آباد بوده. برای آباد شدن به دست شخصی به نام بشارت سلطان سپرده می‌شه و نام بشارت‌آباد بعد از رونق و آبادانی روی این روستا گذاشته می‌شه. طبق آخرین سرشماری جمعیت این روستا به حدود ۲۹ خانوار می‌رسه. این روستا طبیعت دره‌ای و کوهستانی داره و راه زمینی روستا به‌صورت آسفالته. از نظر امکانات رفاهی، می‌شه به امکاناتِ محدودی مثل: مسجد، شبکه سراسری برق، گاز و آب اشاره کرد.

روستای اسلام‌آباد سلفچگان قم (Eslamabad)

روستای اسلام‌آباد در دهستان راهجرد شرقی از توابع بخش سلفچگان واقع شده. طبق آخرین سرشماری جمعیت این روستا به حدود ۸۰ خانوار می‌رسه. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای تاج‌خاتون سلفچگان قم (TajKhatun)

تاج خاتون یکی دیگه از روستاهای راهجرد شرقی در سلفچگانه. این روستا به محله و کوچه‌های با صفاش معروفه. نام خانوادگی اکثر مردم روستا وفائی یا وفائی تاج خاتونیه. اولین معلم این روستا به نام وفائی در دوران پهلوی سال ۱۳۴۲ تدریس می‌کرد و بین مردم محبوبیت زیادی داشت. نام خانوادگی وفائی از اون زمان بین مردم رایج شد. طبق آخرین سرشماری جمعیت این روستا به حدود ۸۱ خانوار می‌رسه.

روستای جنداب سلفچگان قم (Jandab)

جنداب یکی از پرجمعیت‌ترین روستاهای بخش سلفچگان و استان قمه. جمعیت این روستا در آخرین سرشماری حدود 400 خانوار برآورد شده. بخش زیادی از زمین‌های زیر کشت در این روستا به گندم و جو اختصاص داره. شاید همین فراوانی محصول سبب احداث کارخانه آرد گندم در این روستا شده. کارخانه ذوب فلز هم در اطراف روستا وجود داره.

زیارتگاه امامزاده شاهزاده عباس روستای جنداب

بنای این زیارتگاه، خارج از روستاست. این بنا شامل بقعه، قبه، ايوان و دو حجره غرفه‌دار است. قدمت این بنا به قبل از صفویه می‌رسه و از سنگ‌های تخته‌ای و گچ ساخته شده. طی مرمت‌های انجام شده، روکشی از آجر بروی اون کشیده شده. گفته می‌شه، امامزاده شاهزاده عباس از اولاد امام موسى کاظم (ع) بوده.

روستای چال‌گنبد سلفچگان قم (Chal Gonbad)

روستای چال گنبد از روستاهای دهستان نیزاره. اسم قدیم روستا، اسلام‌آباد بوده. به گفته اهالی روستا، بعد مدتی به خاطرِ داشتن گنبد مسجد که وسط روستا بوده و از اون‌جا که این روستا بین دو روستای علی‌آباد و قلعه‌چم در گودال افتاده به چاله گنبد تغییر یافته. طبق آخرین سرشماری، جمعیت این روستا به حدود 49 خانوار می‌رسه. طبیعت این روستا به‌صورت دشته و راه زمینی آسفالت داره. از امکانات روستا می‌شه به مواردی مثل: وسیله نقلیه عمومی، مسجد، شبکه سراسری برق، گاز و آب اشاره کرد.

روستای چشمه‌علی سلفچگان قم (CheshmehAli)

چشمه‌علی یکی دیگه از روستاهای دهستان نیزاره. این روستا در فاصله‌ی حدود ۵۰ کیلومتری قم واقع شده. بر اساس آخرین سرشماری، جمعیت این روستا به ۵۹ خانوار می‌رسه. شغل عمده مردم این روستا دامداری و کشاورزیه. آب‌وهوای گرم در فصل‌های بهار و تابستان باعث تولید انار مرغوب در این روستا شده.
در ورودی این روستا، قلعه چشمه‌علی دیده می شه که قدمتش به دوران قاجار می‌رسه. بخشی از این قلعه تخریب شده که توسط میراث‌فرهنگی در حالِ بازسازیه.

روستای حاجی‌آباد نیزاز سلفچگان قم (Hajjiabad-e Neyzaz)

حاجی‌آباد نیزار از روستاهای دهستان نیزاره که جمعیتی در حدود ۴۲ خانوار داره. گفته می‌شه، ناصرالدین‌شاه قاجار در سفرنامه خودش به عراق عجم، از عبور در روستایی به نام حاجی‌آباد صحبت می‌کنه که درختان زیادی ازجمله موز داشته. در اون زمان حاجی‌آباد فاصله کمی با رودخانه‌ی پرآب اناربار داشته که فضای شرجی بوجود می‌اومده و کاشت موز در اون زمان چیز بعیدی نیست. شرایط جوی حال حاضر، امکان کشت چنین محصولی در این منطقه رو نمی‌ده.

روستای حسن‌آباد سلفچگان قم (Hasanabad)

این روستا که در دهستان نیزاره، حدوده ۳۷ خانوار جمعیت داره. شغل عمده مردم این روستا دامداری و کشاورزیه. امروزه وجود معادن سنگ، کارخانه‌های سیمان و مرغداری‌، باعث کمبود آب قنات‌ها در این منطقه شده.

روستای حسین‌آباد سلفچگان قم (Hoseynabad)

یکی دیگه از روستاهای دهستان نیزار حسین‌آباده. این روستا حدود ۳۴ خانوار جمعیت داره. طبیعت روستا به‌صورت دشته و راه زمینی شن‌ریزی شده است. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای حصار سرخ سلفچگان قم (Hesar-e Sorkh)

حصار سرخ از روستاهای سلفچگانه و جمعیتش به حدود ۳۵ خانوار می‌رسه. طبیعت این روستا به‌صورت دشته و راه زمینی روستا آسفالته. برج زاویه قلعه خشتی از آثار تاریخی مهم در این روستاست. امکانات محدودی که این روستا داره شامل: وسیله نقلیه عمومی، مسجد، شبکه سراسری برق، گاز و آب می‌شه.

روستای خرم‌آباد سلفچگان قم (Khorramabad)

دهستان نیزار، روستای دیگه‌ای به نام خرم‌آباد در دل خودش داره. این روستا ۲۶ خانوار جمعیت داره. طبیعت خرم‌آباد به صورت دشته و راه زمینی آسفالته داره. از نظر امکانات رفاهی در این روستا می‌شه به امکاناتِ محدودی مثل: مسجد، شبکه سراسری برق و آب اشاره کرد.

روستای خلج‌آباد سلفچگان قم (Khalajabad)

یکی دیگه از روستاهای نیزار خلج‌آباده که جمعیتش به ۱۰۸خانوار می‌رسه. این روستا فاصله‌ای در حدود ۲۵ کیلومتر با قم داره. گفته می‌شه این روستا قدمتی در حدود ۱۲۰۰ سال داره. خلج‌ها اولین کسانی بودن که به این روستا کوچ کردن و نام خلج‌آباد بر این روستا گذاشته شده. شغل اکثر مردم این روستا دامداری و کشاورزیه. گندم، جو، شبدر، یونجه، پنبه، چغندر، نخود، زیره از عمده محصولاتیه که تو این منطقه کشت می‌شده و امروزه به دلیل شرایط خشکسالی محدودتر شده. پوشش گیاهانی منطقه؛ خارشتر، گون، چالو، بوته ترکی و کفله بوده که در حال حاضر سطح پوشش کمتر شده.

روستای داودآباد سلفچگان قم (Davoodabad)

از روستاهای دهستان راهجرد شرقیه که جمعتی در حدود ۳ خانوار داره. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای زواریان سلفچگان قم (Zavarian)

زواریان از روستاهای دهستان راهجرد شرقیه که جمعیتی در حدود ۴۷ خانوار داره. تو این روستا امکاناتی مثل: وسیله نقلیه عمومی، مسجد، شبکه سراسری برق، نانوایی و آب وجود داره.

زیارتگاه روستای زواریان

آرامگاه امامزاده جعفر از نوادگان امام موسی کاظم (ع) زیارتگاهیه که در این روستا واقع شده. آستان امامزاده قاسم زواریان با گنبد نقره‌ای زیبا، زیارتگاه دیگریه که تو این روستاست و نسبش به امام سجاد (ع) می‌رسه.

جاذبه‌های طبیعتگردی روستای زواریان

این روستا طبیعت دره‌ای و کوهستانی داره و راه زمینی روستا به‌صورت آسفالته. رودخونه‌ای فصلی، هم‌نام با روستا، این‌جا در جریانه. این رودخونه پس از سیراب کردن روستاهای زواریان، سلفچگان، عنایت بیگ و حسین‌آباد به طرف جنوب منحرف می‌شه. با دو پیچ نسبتاً بزرگ در دو کیلومتری شمال روستای بخشایش به تلخه‌رود می ‌ریزه.

روستای سالیون سلفچگان قم (Salyun)

سالیون از روستاهای دهستان راهجرد شرقیه که جمعیتی در حدود ۳خانوار داره. سالیون طبیعت دشتی داره و راه زمینیش به‌صورت آسفالته. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای سیدآباد سلفچگان قم (Seydabad)

سید‌آباد از روستاهای دهستان راهجرد شرقیه که جمعتی در حدود ۴ خانوار داره. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای دولت‌آباد سلفچگان قم (Dowlatabad)

دولت‌آباد قلعه‌ای قدیمی در روستای گرده کوه که از مرکز استان قم ۵۰ کیلومتر فاصله داره. این‌جا تنها روستا در جهانه که مردمش درون یه قلعه تاریخی با قدمت بیش از ۴۰۰ سال زندگی می‌کنن. قلعه‌ای چهار‌ضلعی که دوازده برج و تنها یک در، برای ورود و خروج داره. قلعه‌ای که با خشت و گل ساخته شده و هنوز هم وفادار و پابرجا به ساکنانش مونده.
اگه دوست دارین راجع به این روستا بیشتر بدونین، به مقاله روستای دولت‌آباد و روستای نویس، شهرستان قم مراجعه کنین.

روستای شوراب سلفچگان قم (Shurab)

شوراب از توابع دهستانه راهجرد شرقیه که حدود ۱۴ خانوار جمعیت داره. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای علی‌آباد سلفچگان قم (Aliabad)

علی‌آباد از روستاهای دهستان راهجرد شرقیه که جمعیتی در حدود 82 خانوار داره. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای علی‌آباد تقی‌خان سلفچگان قم (Aliabad Taghikhan)

علی‌آباد تقی‌خان از توابع دهستانه راهجرد شرقیه که حدود ۳ خانوار جمعیت داره. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای فرح‌آباد سلفچگان قم (Farahabad)

فرح‌آباد از روستاهای دهستان نیزاره که جمعتی در حدود ۳ خانوار داره. فرح‌آباد طبیعت دشتی داره و راه زمینی روستا به‌صورت خاکیه. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای خدیجه خاتون سلفچگان قم (Khadijeh Khatun)

خدیجه خاتون روستای تاریخی در بخش سلفچگانه که ۱۱۲ خانوار جمعیت داره. علت نام‌گذاری این روستا وجود زیارتگاه امامزاده بی‌بی خدیجه خاتون از نوادگان امام صادق (ع) است. قدمت روستا به قرن هفتم هجری (حدود ۷۰۰ سال پیش) می‌رسه. طبیعت روستا به‌صورت دشته و راه زمینی، آسفالت داره. زمین‌های زیر کشت روستا به محصول جو و باغ‌های انار و انجیر می‌رسه. مراتع روستا دارای پوشش ضعیفی از گیاهانی مثل: بادامچه کوهی، کارامکش و بنه است. اما چند سالی می‌شه که اهالی برای کشت جایگزین زعفران می‌کارن. تو این روستا می‌شه به امکاناتی مثل: مسجد، شبکه سراسری برق، نانوایی، گاز و آب اشاره کرد.

زیارتگاه‌های روستای خدیجه خاتون

بقعه امامزاده خدیجه خاتون، در حدود ۷۰۰ سال پیش به دستور غیاث‌الدین امیرمحمد، از فرمانروایان مستقل قم، ساخته و سپس تجدید بنا شده. نمای داخلی بنا، با ملاط ‌سازی گچی، نقوش مهری، آرایه‌های گیاهی، اسلیمی، کتیبه‌هایی با خطوط کوفی، بنایی، ثلث، مشبک‌های گچی، شمسه‌ها و ترنج‌ها تزیین شده. این بنا از جمله برج‌های آرامگاهیه که از نقشه عمومی هشت‌ضلعی از دوره ایلخانیان پیروی می‌کنه. بقعه امامزاده خاتون در سال ۱۳۷۸، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

امامزاده خدیجه خاتون بخش سلفچگان شهرستان قم

این روستا علاوه بر امامزاده خدیجه خاتون، آرامگاه امامزاده یحیی و امامزاده زکریا رو در دل خودش جا داده.

روستای دیزیجان سلفچگان قم (Dizijan)

دیزیجان، روستایی در دهستان راهجرد شرقی از توابع بخش سلفچگانه که ۲۰ خانوار جمعیت داره. این روستا طبیعت دره‌ای و کوهستانی داره و راه زمینی روستا به‌صورت آسفالته. امکانات محدودی که این روستا داره شامل: دسترسی به اینترنت، مسجد، شبکه سراسری برق و آب می‌شه.

امامزاده جعفر دیزیجان

این امامزاده از نوادگان موسی ابن جعفر (ع) بوده که تقریباً در فاصله‌ی ۲ کیلومتری روستا قرار داره. در کنار جاده اصلی قم – اراک در جوار کوه و رودخونه‌ای زیبا واقع شده.

امامزاده جعفر دیزیجان

میل‌سنگی امامزاده جعفر

اين ميل در نزديكي روستاي ديزيجان و بر روي يكي از ارتفاعات كوه زنبوره، مشرف بر تنگه و گذرگاه زواريان واقع شده. قدمت این میل متعلق به دوره سلجوقي است.
ارتفاع ميل از سطح دشت، حدود ۶۰ متره و نماي اون از سنگ لاشه و ملاط گچ ساخته شده. متأسفانه این اثر تاریخی دیگه وجود خارجی نداره و به علت تعریض جاده از بین رفته. این اثر در سال ۱۳۸۱ جز آثار ملی به ثبت رسیده.

روستای راهجرد سلفچگان قم (Rahjerd)

یکی دیگه از روستاهای بخش سلفچگان راهجرده که در اصطلاح مردم بهش راهگرد می‌گن. فاصله روستا تا شهر قم ۵۵ کیلومتر و تا مرکز بخش حدود ۱۰کیلومتره. جمعیت اهالی این روستا به ۹۲ خانوار می‌رسه. راهجرد طبیعت دشتی داره و راه زمینی روستا به‌صورت آسفالته. از جمله امکاناتی که این روستا داره می‌شه به: نانوایی، حمل‌ونقل عمومی، دسترسی به اینترنت، مسجد، شبکه سراسری برق و آب اشاره کرد.

قدمت روستای راهجرد

به نقل از فرهنگ دهخدا قدمت روستای راهجرد به زمان ساسانیان بر‌می‌گرده و نام اولیه‌ی اون، راوند‌جرد بوده. جرد به معنی آباد و راوند نام یکی از شاهزادگان ساسانیه. یزدجرد و راهگرد از دیگر نام‌های روستا هستن.

آداب و فرهنگ بومی مردم راهجرد

تو این روستا تنوع پخت نون بالاست و فرهنگ پختن نون بین مردم رواج داره. نون‌های خوش‌طعمی که تو تنور گلی پخته می‌شن هوش از سرتون می‌بره. زن‌های کدبانوی ‌این روستا علاوه بر پخت نونِ روزانه، برای مناسبت‌های مختلف ازجمله نوروز، عروسی و مراسم محرّم هم نون مخصوص می‌پزن. عطر نون‌های داغ در محیط روستا مزه‌ی اون رو چندبرابر می‌کنه. نون‌هایی مثل: ذخیم، لواش، گردویی، سیب‌زمینی، جو، کسمه، تنورخشک و نون گِنگِله (گندانه) که با نوعی سبزی بومی به‌صورت فصلی پخته می‌شه. همچنین نون تخمه‌ای که با دونه‌های معطرِ محلی مثل تخمه شوید، گلرنگ یا به زبان محلی گل قَدرَم، سیاه دونه و کنجد رو برای صبحانه می‌پزن.
از جمله مراسم‌ مذهبی این روستا تعزیه‌خوانیه. مردم این روستا به رسمِ آیین ۲۵۰ سالِ، مراسم تعزیه‌خوانی در سالروز شهادت امام علی (ع) برگزار می‌کنن.

روستای سنجگان سلفچگان قم (Senjegan)

سنجگان یکی از روستاهای دهستان راهجرد شرقیه که فاصله این روستا تا شهر قم حدود ۶۵ کیلومتره. سنجگان آب‌و‌هوای سردسیری و ییلاقی داره که باعث می‌شه جمعیت روستا در فصل‌های گرم سال بیشتر بشه.

زوستای سنجگان قم

محوطه باستانی روستای سنجگان

محوطه سنجگان مربوط به دوره اشکانیان و دوره ساسانیانه و در شمال روستای سنجگان واقع شده. این اثر تاریخی در سال ۱۳۸۶ جز آثار ملی به ثبت رسیده. مردم روستا در گویش محلی به این محوطه، زاغه گبری‌ها یا «زاغه گبری» می‌گن. اجرای عملیات ساختمان‌سازی (مسکن مهر روستایی) تو این محوطه نگرانی‌هایی برای تخریب این اثر تاریخی به وجود آورده. وجود آتشکده و زاغه گبری نشون می‌ده مردم این‌جا زمانی پیرو زردشت بودن اما در حال حاضر شیعه هستن.

حمام تاریخی روستای سنجگان

حمام تاریخی روستای سنجگان در دوره قاجاریه توسط هنرمند معروف عصر ناصری «حسین قمی»، معروف به معمارباشی، طراحی و اجرا شده.

سد مخزنی سنجگان

سنجگان روستایی متمرکز و تا حدودی پلکانیه که در دامنه کوه خستک واقع شده. کوه خستک جاییه که رودخونه سلمان از اون سرچشمه می‌گیره. ســد مخزنی سنجگان؛ یکی از چهار سد قمه. سد در حاشیه جنوب غربی روستا بر روی رودخونه سلمان بنا شده. تاریخ بنای اولیه‌ی سد به دوران ساسانیان می‌رسه. این سد آب موردنیاز کشاورزی و پرورش ماهی رو در این منطقه تأمین می‌کنه.

سد مخزنی سنجگان

شغل مردم روستای سنجگان

این روستا حدود ۱۱۹ خانوار جمعیت داره که به کارهایی مثل: کشاورزی، باغ‌داری و فعالیت‌های صنعتی محدود خانگی مثل: قالی بافی، دامداری، پرورش ماهی و تولید آب‌معدنی مشغولن. تو باغ‌های این روستا، انواع میوه‌های سردسیری و محصولات باغی مثل: سیب، هلو، زردآلو و میوه‌های مغزدار مانند گردو و فندق کشت می‌شه.

روستای طایقان سلفچگان قم (Tayeqan)

طایقان روستای ۷۰۰ساله در دهستان نیزاره و جمعیتی حدود ۶۸۶ خانوار داره. این روستا تا شهر قم حدود ۱۸ کیلومتر فاصله داره. از جمله امکانات روستا می‌شه به: آب، گاز، برق، دبیرستان و پیش‌دانشگاهی، سالن ورزشی، دهیاری، حسینیه، مسجد، بهزیستی، مهدکودک، کافه قهوه، شرکت‌تعاونی تولید کشاورزی، نانوایی سنگک و لواش، کتابخانه، کانون فرهنگی و تعویض روغن اشاره کرد.

طایقان قم

پل تاریخی طایقان

یه پل تاریخی در این روستا وجود داره که نشون از قدمت این روستا می‌ده. این بنا که مربوط به دوره صفوی – قاجار است، در سال 1382 به ثبت آثار ملی ایران رسیده. ملاط ساروج به‌کاررفته در میان سنگ‌های پل، دلیل بقا و تخریب نشدنشه. این پل چندین مرتبه به زیر آب رفته و دوباره با فروکش کردن آب، قد علم کرده.

پل تاریخی طایقان

راه زمینی روستا آسفالته و طبیعتش به‌صورت دشته. تماشای باغ‌های انار و انجیرش لطف بسیاری داره. علاوه بر شغل کشاورزی، اهالی روستا به دامداری و کاشی‌کاری هم مشغولن.

روستای طرلاب سلفچگان قم (Tarlab)

طرلاب، روستای در دهستان راهجرد شرقی با طبیعتی به شکلِ دشته. جمعیت اهالی روستا به ۱۷خانوار می‌رسه. این روستا در ۲۵ کیلومتری جاده اراک قرار داره. تو این روستا امکانات خیلی محدودی از جمله مسجد و برق وجود داره.

آثار تاریخی روستا، کاروان‌سرا و آب‌انبار طرلاب

شهر قم از قدیم به دلیل قرارگرفتن در مسیر کاروان‌های تجاری و سیاحتی، کاروان‌سراهای متعددی داشته. کاروان‌سرای طرلاب از مهم‌ترین کاروان‌سراهای این شهره. این کاروان‌سرا در حاشیه جاده اراک – قمه. کاروان‌سرا دو بخش کاملاً قابل‌تفکیک داره. بخش مربوط به دوره سلجوقی با بناهای سنگی و ملاط ساروج، با سقف‌های ضربی. بخشِ دیگه مربوط به دوره صفوی و آجریه. با اینکه این مکان در فهرست میراث ملی ثبت شده اما خبری از مرمت و رسیدگی به اون نیست. قبل از زلزله و تخریب کاروان‌سرا، اهالی روستا در اون زندگی می‌کردن اما در حال حاضر خالی از سکنه است.

کاروانسرای طرلاب

 

آب‌انبار طرلاب، این آب‌انبار مربوط به دوره صفویه است که جز آثار ملی ایران به ثبت رسیده.

 

آب انبار طرلاب

 

روستای قاضی بالا سلفچگان قم (Qazi-ye Bala)

قاضی بالا در دهستان راهجرد شرقی واقع شده که ۲۶ خانوار جمعیت داره. طبیعت روستا به‌صورت دشته و راه زمینی آسفالت داره. تو این روستا می‌شه به امکاناتی مثل: مسجد، حمل‌ونقل عمومی، شبکه سراسری برق، گاز و آب اشاره کرد. آب این روستا قبلاً از طریق قنات تأمین می‌شد و امروزه از طریق حفر چاه، آب موردنیاز به دست‌ میاد.

روستای قاضی بالا

خانه تاریخی قاضی بالا

این خونه که به نام خونه وفایی هم معروفه در کوچه مسجد این روستا قرار داره. خونه‌ای در میان باغی باصفا و نهری روان. این خونه که قدمتش به دوره قاجار می‌رسه در دوطبقه ساخته شده. یه بنای زیبا که با گذشت زمان هنوز پابرجا با شکوهه. شرقی و غربی بودن این عمارت از ویژگی‌های این بنا به شمار می‌ره. طبقه همکف خونه وفایی شامل یک سرسرا، هشت اتاق و دو راهروی شمالی- جنوبی در دو طرفِ سرسرا است. گچ‌بری‌ها و تزیینات داخلی خونه زیبایی معماریش رو چندبرابر کرده. در جنوب غربی عمارت، بقایای یک برج وجود داره که بی‌ارتباط با این بنا نیست. خونه تاریخی قاضی بالا که به ثبت ملی هم رسیده هر ساله میزبان گردشگرهای بسیاریه.

روستای قاضی پایین سلفچگان قم (Qazi-ye Paeen)

قاضی پایین روستایی با ۳۵ خانوار جمعیت در دهستان راهجرد شرقیه. طبیعت این روستا به‌صورته دشته و جاده آسفالته داره. تو این روستا می‌شه به امکاناتی مثل: مسجد، وسیله حمل‌ونقل عمومی، شبکه سراسری برق، گاز و آب اشاره کرد.

روستای قره‌سو سلفچگان قم (Qarah Su)

قره‌سو روستایی با ۲۷ خانوار جمعیت در دهستان راهجرد شرقیه. راه زمینی روستا آسفالته و طبیعتش به صورت دشته. تو این روستا امکانات خیلی محدودی از جمله مسجد، آب و برق وجود داره.

روستای قلعه‌چم سلفچگان قم (QalehCham)

قلعه‌چم در دهستان نیزاره و حدود ۱۸۷ خانوار جمعیت داره. این روستا طبیعت دشتی داره و راه زمینی روستا به‌صورت آسفالته. از جمله امکاناتی که این روستا داره می‌شه به: نونوایی، حمل‌ونقل عمومی، دسترسی به اینترنت، مسجد، گاز، شبکه سراسری برق و آب اشاره کرد. قلعه‌چم در ۳۰ کیلومتریِ جنوب غربیِ شهر قم قرار داره. مردم این روستا به زبان لکی صحبت می‌کنن.

روستای قلعه چم سلفچگان قم

بنای زیارتگاه امامزاده عبدالله، پل امامزاده عبدالله و یه آب‌انبار قدیمی مربوط به دوره‌های صفویه و قاجاریه از قدمت تاریخی این روستا خبر می‌ده. روستای زیبای قلعه‌چم روی دامنه‌های تپه‌ای واقع شده و بخش مسکونیش بافتی متراکم و به‌هم‌چسبیده داره. به دلیل موقعیت طبیعی و اقلیم مناسب، در نیمه اول سال چشم‌اندازها و مناظر طبیعی زیبای به چشم می‌خوره. قم رود یکی از جاذبه‌های طبیعی و جالب‌توجه روستای قلعه‌چمه. این رودخونه به نام‌های انار بار، گل افشان، لعل رود، و لعل بار معروفه. از زرد‌کوه بختیاری سرچشمه می‌گیره و پس از طی کیلومترها به دریاچه نمک می‌ریزه. طبیعت زیبای اطرافش به تفرجگاهی برای اهالی و گردشگرها تبدیل شده.

قلعه مرضعلی سلفچگان قم (Qaleh-ye Marzali)

قلعه مرضعلی از توابع دهستانه نیزاره که ۳ خانوار جمعیت داره. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای مجید‌آباد سلفچگان قم (Majidabad)

از روستاهای دهستان نیزاره که جمعتی در حدود ۱۰ خانوار داره. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای محمدبیک سلفچگان قم (Mohammad Beyk)

یکی دیگه از روستاهای دهستان راهجرد شرقی محمد بیکه. این روستا حدود ۱۷ خانوار جمعیت داره. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای نویس سلفچگان قم (Nevis)

نویس از جمله روستاهای کهنِ قم در بخشِ سلفچگانه. جمعیت این روستا به ۱۰۶ خانوار می‌رسه. روستایی دیدنی که در فاصله ۸۸ کیلومتری از شهر قم واقع شده و میزبانی صمیمی برای گردشگران و مسافرانه.
اگه دوست دارین راجع به این روستا بیشتر بدونین، به مقاله روستای دولت‌آباد و روستای نویس، شهرستان قم مراجعه کنین.

روستای نیجه سلفچگان قم (Neyjeh)

نیجه از توابع دهستان راهجرد شرقیه که ۳۵ خانوار جمعیت داره. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای نیزار سلفچگان قم (Neyzar)

نیزار یکی از روستاهای دهستان نیزاره که جمعتی در حدود ۹۱ خانوار داره. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای یکه‌باغ سلفچگان قم (YekkehBaq)

یکی دیگه از روستاهای دهستان راهجرد شرقی یکه باغه. این روستا حدود ۱۲۲خانوار جمعیت داره. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

سخن آخر

با گردش در روستا این فرصت رو دارین که لحظاتی بی‌ریا و به‌دور از زندگی پر هیاهوی در شهر رو تجربه کنین. نفس کشیدن در هوای خوش روستا در کنار خانواده و دوستان، خاطرات و لذتی همیشگی براتون رقم می‌زنه.

 

توجه: اطلاعات این مقاله از منابع اینترنتی گردآوری شده است. در صورت مشاهده هر گونه مغایرت با اطلاعات واقعی می‌تونین برای ما کامنت بذارین و به ما در بهبود اطلاعات کمک کنین. اگر اطلاعاتی در خصوص هر کدوم از روستاهای این مقاله دارید، اطلاعات تماستون رو برای ما کامنت کنین تا باهاتون تماس بگیریم و این مقاله رو بهبود بدیم.

الهام چنگایی

نویسنده: الهام چنگایی

من الهامم. دختری که مثل تنهاترین نهنگ دنیا, آواز دلنشین سر می‌ده و تو کتاب‌ها غرق می‌شه. مثل یه گنجشک که نوک می‌زنه و روزی می‌گیره، کلماتی که تو مغزم جیک‌جیک می‌کنه، با نوک زدن روی کاغذ و کیبورد میارم. نوشتن رو دوست دارم چون ذهنم رو درگیر و خالی می‌کنه.

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید