روستاهای بخش مرکزی شهرستان قم

بیاین با هم به جایی بریم که صبح با آواز بلند خروس‌هاش از خواب بیدار می‌شی. تو هوای تازه، کنار درخت‌های سرسبز و پربارش صبحانه محلی رو در اوج آرامش لقمه می‌گیری. به روستا خوش‌اومدین.
ایران، سرزمینی با مناطق بکر روستایی که شاید کمتر بشناسیم. فرهنگ و هویت اصیل ایرانی رو باید در بین مردم روستا جست. جایی که بر خلاف شهرها، هنوز چیزی نتونسته اون ‌رو تغییر بده. روستاهای ایران با تنوع اقلیم، آثار تاریخی و طبیعتشون سوژه‌های نابی برای گردش و سفر هستن. تو این مقاله سعی کردیم با سفر به استان قم شما رو بیشتر با روستاها و آداب و فرهنگ مردمش به‌عنوان قطب مهم گردشگری آشنا کنیم. برای این سفر دغدغه‌ای نداشته باشین. کافیه یه کوله‌پشتی بردارین و بند کفش‌هاتون رو ببندین و با یه لبخند دلنشین گردش خاطر انگیز رو شروع کنین.

معرفی بخش مرکزی شهرستان قم

استان قم به ۳ شهرستان، ۷ بخش، ۱۳ دهستان و ۶ شهر تقسیم شده. از بین شهرستان‌های استان، معروف‌ترین اون‌ها شهرستانه قمه. قم قبلا تنها شهرستان این استان بوده. در سال ۱۴۰۰ دو شهرستان کهک و جعفرآباد از این شهر مستقل می‌شن و به عنوان شهرستان در تقسیمات کشوری این استان شناخته می‌شن.
شهر قم جزء کلان‌شهرهای ایران به‌حساب میاد. شهرستان قم به سه بخش مرکزی، خلجستان و سلفچگان تقسیم شده. دو دهستان قمرود و قنوات از دهستان‌های بخش مرکزی به شمار می‌رن.
امروز قصد داریم به روستاهای بخش مرکزی در شهرستان قم بپردازیم و بیشتر با اون‌ها آشنا بشیم.

روستای اسلام‌آباد قم

اسلام‌آباد در ابتدا شاه‌آباد بوده که بعد از انقلاب اسلامی، تغییر نام داده شد. این روستا در دهستان قنوات بخش مرکزی قرار داره. حدود ۲۳۰ خانوار جمعیت داره و در فاصله ۱۰ کیلومتری از شهر قم قرار گرفته. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای امیرآباد گنجی قم (Amirabad Ganji)

امیرآباد گنجی، روستایی در دهستان قمرود از توابع بخش مرکزیه. این روستا بر اساس آخرین سرشماری حدود ۳ خانوار جمعیت داره. طبیعت روستا به‌صورت دشته و راه‌زمینی روستا به‌صورت جاده خاکیه. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای امین‌آباد قم (Aminabad)

امین‌آباد از روستاهای دهستان قمروده. این روستا بر اساس آخرین سرشماری حدود ۳ خانوار داره. طبیعت روستا به صورت دشته و راه زمینی روستا، جاده خاکیه. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای انجیرلی (Anjirli)

روستای انجیرلی از توابع دهستان قمروده و حدود ۵ خانوار جمعیت داره. طبیعت روستا به‌صورت دشته و راه زمینی خاکی داره. در این روستا امکانات کمی مثل: شبکه سراسری برق و آب وجود داره.

روستای انجیرلی قم

روستای ایلیخی بلاغی قم (Ilikhi Bolaghi)

ایلیخی‌بلاغی، روستایی از توابع دهستان قمروده. این روستا بر اساس آخرین سرشماری حدود ۱۴ خانوار جمعیت داره. کمبود آب در این روستا اصلی‌ترین مشکل مردم به شمار می‌ره. ایلیخی بلاغی در ۴۰ کیلومتری شهر قم واقع شده.

روستای البرز قم (Alborz)

البرز روستای در دهستان قمرود که پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی داره. این روستا مردمانی ترک‌زبان از قوم و تیره‌ی شاهسوند داره که جمعیتش به حدود ۲۰ خانوار می‌رسه. مجموعه تاريخي روستاي البرز شامل آسياب، کاروان‌سرا، حمام، مسجد، آب‌انبار و تپه است که البرز رو تبدیل به قطب مهم گردشگری کرده. اگه دوست دارین راجع به این روستا بیشتر بدونین، به مقاله روستاهای البرز، علی‌آباد و قمرود در شهرستان قم مراجعه کنین.

روستای البرز قم

روستای باغ نو قم (Baghe Now)

روستایی به نام باغ نو، یکی دیگه از روستاهای دهستان قمروده. طبیعت روستا به‌صورت دشته و راه زمینیِ آسفالته داره. جمعیت این روستا به حدود ۲۵ خانوار می‌رسه. برق و آب از امکانات محدودیه که این روستا داره.

روستای باغک قم (Baghak)

در شمالی‌ترین نقطه مسکونیِ استان قم روستای باغک به چشم می‌خوره. روستایی در دهستان قمرود با جمعیتی در حدود ۸ خانوار. این روستا طبیعت دره‌ای و کوهستانی داره و راه‌زمینی روستا به‌صورت آسفالته. محصولِ انار این‌جا شهرت خوبی داره و بخش عمده‌ای از اون صادر می‌شه. از نظر امکانات رفاهی در این روستا می‌شه به امکاناتِ محدودی مثل: برق، مسجد و آب اشاره کرد.

روستای باقرآباد قم (Baqerabad)

باقر‌آباد از توابع دهستان قمروده و جمعیتی در حدود ۵ خانوار داره. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای جعفرآباد قم (Jafarabad)

جعفرآباد، روستایی در دهستان قمرود از توابع بخش مرکزیه. این روستا بر اساس آخرین سرشماری حدود ۲۱ خانوار جمعیت داره. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای جنت‌آباد قم (Jannatabad)

در ۱۷ کیلومتری جاده قم – کاشان روستای جنت‌آباد قرار گرفته. روستای جنت‌آباد در دشتی با شیب کم واقع شده. جمعیت این روستای زیبا به حدود ۴۰۱ خانوار می‌رسه. خدمات و امکانات موجود در روستا شامل: آب، برق، گاز، تلفن، پست و مخابرات، مغازه، نونوایی، فروشگاه تعاونی، مدرسه، سالن ورزشی، سیستم جمع‌آوری زباله و مسجد می‌شه.

مکان‌های دیدنی روستای جنت آباد

از مکان‌های دیدنی این روستا می‌شه به حرم سکینه خاتون، از نوادگان امام موسی کاظم و سد تاریخی کبار و کاروان‌سرای پاسنگان اشاره کرد.

روستای چشمه پلنگ پایین (Cheshmeh Palange Paeen)

چشمه پلنگ پایین از روستاهای باصفای دهستان قمروده. جمعیت این روستا طبق آخرین سرشماری حدود ۳۰ خانوار اعلام شده. تو این روستا جاذبه زیارتی و گردشگری به نام امامزاده حسین چشمه پلنگ قرار داره. این امامزاده تو یه منطقه بکر و حفاظت شده است که با رفتن به اون‌جا هم تفریح و طبیعت‌گردی می‌کنین و هم زیارت.

روستای چشمه‌شور (Cheshmeh Shur)

روستای چشمه شور در دهستان قمرود و ۵۵ کیلومتری شهر قم قرار داره. چشمه شور در نزدیکی دریاچه حوض سلطانه. ۵۰ کیلومتری اتوبان خلیج‌فارس، تابلو تأسیسات نفتی به چشم می‌خوره که با ورود به این جاده و گردش به سمت مخالف تأسیسات، به روستا می‌رسین.

امکانات روستای چشمه شور

این روستا با ۳۰ خانوار جمعیت در وضعیت رفاهی نامطلوبی به سر می‌بره. طوری که حتی آب لوله‌کشی سالم هم در دسترس نیست. بسیاری از اهالی به‌خاطر آب ناسالم دچار بیماری می‌شن. تنها تعدادی از خونه‌ها از نعمت گاز برخوردارن و برق برای خونه‌های این روستا تأمین شده. حمام‌عمومی و دسترسی به اینترنت از امکاناتیه که تو این روستا وجود داره.

بهترین زمان سفر به روستای چشمه شور

طبیعت چشمه‌شور به‌صورت دشته و راه جاده‌ای آسفالته داره. بهترین زمان برای بازدید این چشمه، اواخر پاییز تا اردیبهشته. این روستا در منطقه گرمسیر واقع شده و گرمی هوا سفر رو در ماه‌های دیگه‌ی سال دشوار می‌کنه.

روستای حاجی‌آباد قم (Hajjiabad)

حاجی‌آباد یکی دیگه از روستاهای دهستان قمروده که ۵ خانوار جمعیت داره. وضع طبیعی روستای حاجی‌آباد، به‌صورت دشته و راه زمینی آسفالته داره. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای حاجی‌آباد آقا (Hajjiabad-e Aqa)

این روستا در دهستان قنوات واقع شده و ۶۳ خانوار جمعیت داره. حاجی‌آباد آقا، مکان‌های تاریخی رو در دل خودش جا داده که قدمتش رو اثبات می‌کنه. خانه تاریخی اعرابی، مسجد، آب‌انبار و خانه اربابی حاجی‌آباد آقا از آثار تاریخی مهم در این روستاست. قدمت این آثار به دوره قاجار می‌رسه. آب‌انبار و مسجد تاریخی این روستا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده.

روستای حسین‌آباد میش‌مست (Hoseynabad-e Mish Mast)

این روستا در دهستان قنوات و ۳۰ کیلومتری قم واقع شده. باتوجه‌به آب‌وهوای گرم و خشک روستا تو ماه‌های محدوی می‌تونین به این‌جا سفر کنین. حسین‌آباد میش‌مست دارای امکاناتی مثل: آب آشامیدنی (منبع)، برق، گاز، تلفن شهری، مسجد، مدرسه‌ ابتدایی و راهنمایی و وسیله نقلیه است.
جمعیت این روستا به ۲۶۰ خانوار می‌رسه که شغل اکثر اون‌ها کشاورزی و دامپروریه. البته دستان هنرمند مردم روستا با تاروپود قالی رفاقتی دیرینه داره و به شغل قالی‌بافی هم مشغولن.

جاذبه‌های زیارتی و تاریخی میش مشت

تپه گبری، از آثار تاریخی مهمِ این روستاست. قدمت این اثر به دوران ساسانیان می‌رسه و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده.

تپه گبری میش مست

امامزاده سکینه خاتون میش مست

بقعه زیارتگاه در نزدیکی روستای حسین‌آباد و نزدیکی راه قدیم قم به کاشانه. بی‌بی سکینه خاتون از نوادگان حضرت امام موسی کاظم (ع) بوده. ساخت این بارگاه به دوران صفویه (حدود ۶۰۰ سال پیش) برمی‌گرده. گنبد امامزاده با کاشی‌کاری معرق تزیین و ایوان‌هایی هم بر بنای اصلی افزوده شده.

روستای حصارشنه قم (Hesar-e Shineh)

حصارشنه از توابع دهستان قنوات در بخش مرکزیه. اهالی روستا، عربِ خراسانی هستن. این روستا حدود ۴۱ خانوار جمعیت داره که به کشاورزی و قالی‌بافی مشغولن. زمان قدیم در این روستا قنات‌هایی بوده که الان به مخروبه تبدیل شدن.

روستای خیرآباد قم (Kheyrabad)

خیرآباد روستای در دهستان قمروده و ۳ خانوار جمعیت داره. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای دولای‌قارقی قم (Dulay Qarqi)

دولای‌قارقی، روستایی در دهستان قمرود از توابع بخش. جمعیت روستا به حدود ۵ خانوار می‌رسه و شغل اکثر اون‌ها باغداریه و محصولاتی مثل: انجیر، توت و زردآلو کشت می‌کنن. طبیعت روستا کوهستانیه و راه زمینی به‌صورت جاده شوسه (شن‌ریزی شده) است. امکانات رفاهی در این روستا بسیار محدوده.

روستای دولای قرقی

روستای دولت‌آباد آقا قم (Dowlatabad-e Aqa)

دولت‌آباد از روستاهای دهستان قنواته که ۵۵ خانوار جمعیت داره. شغل اکثر مردم کشاورزیه. آب‌وهوای کویری این روستا مناسب بازدید در ماه‌های خاصی از ساله. دولت‌آباد دارای امکاناتی مثل: آب، برق، گاز، تلفن شهری، مسجد و مدرسه است.

روستای رحمت‌آباد قم (Rahmatabad)

رحمت‌آباد روستاییه در دهستان قمرود، با ۳ خانوار جمعیت. طبیعت این روستا به شکل دشته و راه زمینی خاکی داره. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای زالون‌آباد قم (Zalunabad)

زالون‌آباد از توابع دهستان قنواته و ۳ خانوار جمعیت داره. بقعه متبرکه سکینه خاتون صفوی تنها جاذبه تاریخی در روستاست. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای زنبورک قم (Zanburak)

زنبورک روستای با آثار تاریخی و طبیعی زیباست که گردشگرهای زیادی رو به سمت خودش کشونده. این روستا ۷۴ خانوار جمعیت داره.

روستای زنبورک قم

جاذبه‌های گردشگری روستای زنبورک

سد کبار، قدیمی‌ترین سد قوسی دنیا که متأسفانه در اثر مرمت چند سال گذشته، چیزی از مصالح و ساختمان قدیمیش، دیده نمی‌شه.
کاروان‌سرای صفوی پاسنگان، نزدیکی سد کبار، در شرق اتوبان قم – کاشان، قرارداره. شما می‌تونین علاوه بر بازدید از این مکان، از امکاناتی مثل رستوران، سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی که در اون‌جا هست استفاده کنین. هم از جاذبه‌ای تاریخی دیدن کنین و هم استراحتی کوتاه بین راه داشته باشین. این بنا توسط یه بازرگان قزوینی به نام حاجی محمدباقر، بیش از ۲۰۰ سال پیش ساخته شده. این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده.

کاروانسرای پاسنگان

دو آب‌انبار مخروبه کنار این کاروان‌سرا وجود داره. یکی مربوط به عصر صفوی و قدمت آب‌انبار دوم، به دوره ایلخانی می‌رسه. گفته می‌شه آبِ این آب‌انبارها از سد کبار تأمین می‌شده.
قلعه‌ی خان، یه بنای تاریخی دیگه که از خشت و گل ساخته شده و مربوط به دوره صفویه است. این قلعه که امروزه خرابه‌ای بیشتر از اون باقی نمونده در میانه راه کاروان‌سرای پاسنگان دیده می‌شه. در نزدیکی قلعه حمام خرابه‌ی روستا قرار داره که از اون چیزی زیادی باقی نمونده.
قلعه زنبورک، یکی‌‎‎‎ از بزرگ‌ترین قلعه‌های موجود‌‎‌‌ در قم که هنوز با گذشت‌‎‎‏‏ زمان پابرجا و استوار باقی مونده.

روستای ساری‌بلاغ قم (Saribolagh)

ساری‌بلاغ از روستاهای توابع قمروده جمعیتی در حدود ۳ خانوار داره. طبیعت این روستا کوهستانیه و جاده آسفالته داره. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای سراجه قم (Sarajeh)

سراجه روستایی در دهستان قنواته که ۸۹ خانوار جمعیت داره. شهید محمد‌حسین فهمیده، الگوی مثال‌زدنی برای نوجوان‌ها، از اهالی این روستا بوده. جشنواره بازی‌های محلی مثل: چوب بازی، سرکو زنی و سوارکاری هر ساله تو این روستا برگزار می‌شه.

روستای سراجه قم

روستای سیف‌آباد قم (Seyfabad)

سیف‌آباد روستایی با طبیعت دشتی از روستاهای دهستان قمرود به‌حساب میاد. این روستا ۱۳ خانوار جمعیت داره و از امکانات محدودی مثل: جاده آسفالته، برق، آب و وسیله نقلیه عمومی برخورداره.
زیارتگاه این روستا مربوط به محل دفن شش امامزاده از نوادگان امام موسی کاظم می‌شه. بنای اون به دوره صفوی و قاجار می‌رسه که تعمیر و تزیین هم شده. بنایی ساده با معماری بومی که دو ایوان در جلو و پشت داره. بر فراز اون گنبدی فیروزه‌ای با مناره‌ای کوتاه دیده می‌شه. کاشی‌های هفت‌رنگ و زیبای دوره‌ی قاجار و کتیبه‌های کاشی‌کاری در قسمت ورودی بنا وجود داره. بر کتیبه‌ای که بالای تالار شرقی قرار داره، نام الممالک الغفاری به‌عنوان سازنده این بنای ساده و زیبا ثبت شده. این بنا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده.

روستای شریف‌آباد قم (Sharifabad)

شریف‌آباد روستای با ۵۱ خانوار جمعیت در دهستان قمروده. روستایی با طبیعت دشتی که راه زمینی اون به‌صورت خاکیه. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای شمس‌آباد (Shamsabad)

شمس‌آباد روستایی با طبیعت دشتی از روستاهای دهستان قنوات به‌حساب میاد. این روستا ۵ خانوار جمعیت داره و از امکانات محدودی مثل: جاده آسفالته، برق، زمین ورزشی، آب و وسیله نقلیه عمومی برخورداره. روستای شمس‌آباد جاده آسفالته داره. زمین‌های کشاورزی وسیعی در این روستا هست که از آب قنات و رودخونه سیراب می‌شن.

روستای شیرین‌بلاغ قم (Shirinbolagh)

شیرین‌بلاغ یکی دیگه از روستاهای دهستان قمروده که ۳ خانوار جمعیت داره. وضع طبیعی روستای شیرین‌بلاغ بصورت دشته و راه زمینی خاکی داره. برق، آب و حمام‌عمومی از امکانات محدودیه که روستا داره. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای شریف آباد قم (Shirinabad)

شریف‌آباد روستای با ۳ خانوار جمعیت در دهستان قمروده. روستایی با طبیعت دشتی که راه زمینی اون به‌صورت خاکیه. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای علی‌آباد قم (Aliabad)

یکی دیگه از دهستان‌های مهم قمرود علی‌آباد در ۴۵ کیلومتریِ جنوبِ قمه. این روستا آب‌وهوای خشک و معتدلی داره. با وجود باغ‌های میوه و طبیعیت زیبا، مقصد خوبی برای گردشگر‌ها به‌حساب میاد.
اگه دوست دارین راجع به این روستا بیشتر بدونین، به مقاله روستاهای البرز، علی‌آباد و قمرود در شهرستان قم مراجعه کنین.

روستای صفرآباد قم (Safarabad)

صفر آباد از توابع دهستان قمروده و ۴۹ خانوار جمعیت داره. این روستا در فاصله ۲۲ کیلومتری قم و ۴ کیلومتری جاذبه دیدنی حوض‌سلطان واقع شده. گفته می‌شه قدمت روستا به حدود ۵۰۰ سال می‌رسه و بارگاه امامزاده اجاق، گواهی بر این ادعاست. نام قبلی اون نظرآباد بوده. نبود آب آشامیدنی سالم، بزرگ‌ترین مشکل مردم این روستاست که فاصله زیادی با شهر نداره.

روستای صفرآباد قم

روستای عباس‌آباد قم (abbasabad)

عباس‌آباد روستایی از توابع دهستان قمروده و ۲۴ خانوار جمعیت داره. این روستا در حاشیه دریاچه دیدنیِ حوض‌سلطان قرار داره.

روستای صیدآباد قم (Seydabad)

صید‌آباد روستای با ۲۴ خانوار جمعیت در دهستان قمروده. روستایی با طبیعت دشتی که راه زمینی اون به‌صورت خاکیه. مردم این روستا از مشکل کم‌آبی رنج می‌برن. شغل اکثرشون دامداریه که بی‌آبی، مشکلاتی برای این شغل بوجود آورده.

روستای فرج‌آباد قم (Fathabad)

فرج‌آباد یکی دیگه از روستاهای دهستان قمروده که ۳۷ خانوار جمعیت داره. وضع طبیعی روستا به‌صورت دشته و راه زمینی آسفالته داره. مسجد، برق، آب و حمل‌و‌نقل عمومی از امکانات محدودیه که روستا داره. فرج‌آباد یه قلعه باستانیِ مدور شکل با چند برج خشتی داره.

روستای فیض‌آباد قم (Feyzabad)

فیض‌آباد روستای با ۵ خانوار جمعیت در دهستان قمروده. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای قاشقابلاغ قم (Qashqabolaq)

قاشقابلاغ از روستاهای توابع قمروده جمعیتی در حدود ۱۸خانوار داره. طبیعت این روستا به‌صورت دشته و جاده شن‌ریزی شده داره. از امکانات رفاهی در این روستا فقط می‌شه به برق سراسری اشاره کرد و امکانات دیگه‌ای نداره. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای قشلاق البرز قم (Qeshlaq-e Alborz)

قشلاق البرز، روستای با ۲۵ خانوار جمعیت در دهستان قمروده. روستایی با طبیعت دشتی که راه زمینی اون به‌صورت خاکیه. در این روستا امکانات رفاهی محدودی مثل آب، برق و حمل‌و‌نقل عمومی وجود داره. دستِ زن‌های هنرمند روستا با گره زن نخ به دار قالی یه اثر هنری پرطرف‌دار در جهان رو خلق می‌کنه. کارگاه قالی‌بافی که تو این روستاست تونسته بانوان هنرمند رو برای بافتن فرش دور هم جمع کنه.

روستای قشلاق ملک‌قلعه قم (Qeshlaq-e Malek Qaleh)

قشلاق ملک‌قلعه یکی دیگه از روستاهای باصفا در دهستان قمروده که ۵۸ خانوار جمعیت داره. روستایی با طبیعتی به‌صورت دشت و جاده زمینی آسفالت. در این روستا امکانات رفاهی محدودی مثل: مسجد، آب، برق و حمل‌و‌نقل عمومی وجود داره.

روستای قلعه سلطان باجی قم (Qale Soltanbaji)

قلعه سلطان باجی با آب‌وهوای معتدل از توابع دهستان قمرود به‌حساب میاد. جمعیت این روستای زیبا به حدود ۵۱ خانوار می‌رسه. خدمات و امکانات موجود در روستا شامل: آب، جاده آسفالت، برق، حمل‌و‌نقل عمومی و مسجد می‌شه.

روستای قمرود قم (Qomrud)

قمرود روستایی باستانی، در فاصله‌ی ۲۰ کیلومتری شهر قمه. قمرود در دروان باستان در مسیر جاده ابریشم بوده و از روستاهای مهم به‌حساب میاد. اغلب اهالی ترک‌زبان و از تیره شاهسوند هستن. اگه دوست دارین راجع به این روستای تاریخی بیشتر بدونین، به مقاله روستاهای البرز، علی‌آباد و قمرود در شهرستان قم مراجعه کنین.

روستای قمرود قم


روستای قلعه سنگی قم (Qaleh-ye Sangi)

در ۵۰ کیلومتری جاده قدیم قم – تهران روستای قلعه سنگی قرار گرفته. این روستا که از توابع قمروده طبعیتی کوهستانی و جاده شن‌ریزی شده داره. جمعیت این روستای زیبا به حدود ۴ خانوار می‌رسه. این روستا از امکانات ابتدایی مثل آب آشامیدنی سالم و گاز محرومه و تنها امکاناتش، شبکه سراسری برقه.

روستای قلعه صدری قم (Qaleh-ye Sadri)

قلعه صدری، روستای با ۶۵ خانوار جمعیت در دهستان قمروده. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای قنبرعلی قم (Qanbar Ali)

قنبر‌علی روستایی با طبیعت دشتی از توابع دهستان قمرود به‌حساب میاد. این روستا جمعیتی در حدود ۱۲ خانوار داره. خدمات و امکانات موجود در روستا شامل: جاده آسفالت، برق، حمل‌و‌نقل عمومی و مسجد می‌شه.

روستای کاج قم (Kaj)

کاج یکی از روستاهای دهستان قمرود، در امتداد جاده قم – گرمسار و در نزدیکی کوه سفید واقع شده. این روستا جمعیتی در حدود ۵۰ خانوار داره. روستای کاج یه آب‌انبار تاریخی از دوره قاجار در دل خودش جا داده که ثبت ملی شده. روستای کاج جز مناطق محرومی به‌حساب میاد که عمده ساکنان اون مهاجرت کردن.

روستای کوه‌سفید (Kuhsefid)

روستای کوه‌سفید از توابع دهستان قمروده که ۱۱۶ خانوار جمعیت داره. کوه سفید طبیعت دشتی داره و راه زمینیش آسفالته. مسجد، برق و آب از امکانات این روستا به شمار میره. شغل اکثر اهالی کشاورزی و دامداریه که متأسفانه به‌خاطر مشکل آب و نبود امکانات، کم‌رونق شده.

روستای لنگرود قم (Langerud)

لنگرود روستای از توابع دهستان قنواته که ۳۵۳ خانوار جمعیت داره. با کمک خیرین و دهیاری روستا، مجتمع فرهنگی در سه طبقه برای اهالی احداث شده.

روستای مبارک‌آباد قم (Mobarakabad)

یکی دیگه از روستاهای دهستان قنوات، مبارک‌آباد با ۱۰۷ خانوار جمعیته. فاصله این روستا تا شهر قم حدود ۱۰ کیلومتره. آب این روستا شوره و برای تأمین آب شیرین با مشکل مواجهن.

آثار تاریخی روستای مبارک آباد

تپه قلعه مبارک‌آباد، اثر باستانیه که قدمتش به دوره سلجوقیان می‌رسه. این تپه حدود ۲۰۰ متر از روستا فاصله داره. برروی سطح تپه، تکه سفال‌هایی مربوط به قرون ۴ و ۷ هجری پیدا شده.
این روستا یه آ‌ب‌انبار هم داره که به دوره قاجار برمی‌گرده و جز آثار ملی به ثبت رسیده.

روستای محسن‌آباد قم (Mohsenabad)

محسن‌آباد از روستاهای توابع قمروده که جمعتی در حدود ۳ خانوار داره. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای محمدآباد قم (Mohammadabad)

محمدآباد روستایی تاریخی در دهستانه قمروده که ۱۲ خانوار جمعیت داره. محمدآباد در فاصله‌ی ۲۵ کیلومتری جاده گرمسار واقع شده.

آثار تاریخی روستای محمد آباد

کاروانسرای سنگی محمدآباد، اثر تاریخی معروف این روستا مربوط به دوره سلجوقیه است. در ساخت این کاروان‌سرا از لاشه‌سنگ‌های کوه استفاده شده و این اثر با مساحت ۱۲۶۱۰ مترمربع یکی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین بناها و کاروان‌سراهای تاریخی ایرانه. این اثر به شکل چهار ایوانی با حصارهای عظیم سنگی و هشت برج دیده‌بانی و مستحکم طراحی شده. ستون‌ها، برج‌ها و ایوان‌های بلند و استوارش شکوه تخت‌جمشید رو تداعی می‌کنه.

کاروانسرای سنگی محمد آباد قم

قلعه گلی محمدآباد

هم از آثار برجسته تاریخی این روستاست. قدمت این قلعه مربوط به دوره اشکانی تا صفوی است. این دو اثرِ بزرگ، در فهرست میراث ملی به ثبت رسیدن.

روستای ملک‌آباد قم (Malekabad)

ملک‌آباد روستای با ۶۱ خانوار جمعیت در دهستان قمروده. این روستا در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر قم قرار داره. شغل اصلی اهالی کشاورزی و دامداریه. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای مؤمن‌آباد قم (Momenabad)

مؤمن ‌آباد از روستاهای توابع قنوات و جمعیتی در حدود ۲۴۰ خانوار داره. مردم این روستا به کشت محصولات کشاورزی مثل: گندم، جو، هویج و پسته مشغول هستن.

روستای میرآباد قم (Mirabad)

میرآباد از توابع دهستان قمروده و ۱۰۶ خانوار جمعیت داره. این روستا در فاصله ۲۰ کیلومتری جاده قم – گرمسار واقع شده. اطلاعات بیشتری از این روستا در دست نیست.

روستای نواران قم (Navaran)

روستای نوران از توابع شهرستان قمه که ۷۲ خانوار جمعیت داره. نوران، آب‌وهوای بسیار گرم و خشکی داره و بهتره در فصل‌های خنک به این‌جا سفر کنین. گاز، مسجد، مدرسه، تلفن، برق و آب از امکانات این روستا به شمار میره. شغل اکثر اهالی کشاورزیه. تو این روستا تپه‌ای به نام تپه امامزاده نوران وجود داره که مربوط به دوره‌ی بعد از اسلام می‌شه. این تپه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده.

سخن آخر

آرامش و سادگی در زندگی مردم روستایی موج می‌زنه. گاهی نیاز داریم، هرچند موقت در جایی مثل روستا زندگی کنیم و دور از تجمل و هیاهوی شهر باشیم. زندگی روستایی مثل آیینه می‌مونه هر جوری نگاهش کنی همون‌جوری تو رو می‌بینه؛ ساده و پاک. در روستا زمان راحت‌تر می‌گذره.
شب‌های کویریِ روستا رو که می‌بینی، دلت نمیاد چشم‌هات را ببندی و بخوابی! چقدر آرامش بخشه، بر بام گلی خونه دراز بکشی و به ستاره‌های پرفروغ آسمون خیره بشی. انگار چند لحظه پیش بود که با صدای آواز خروس بیدار شدی و حالا با صدای جیرجیرک‌ها به خواب می‌ری.

توجه: اطلاعات این مقاله از منابع اینترنتی گردآوری شده است. در صورت مشاهده هر گونه مغایرت با اطلاعات واقعی می‌تونین برای ما کامنت بذارین و به ما در بهبود اطلاعات کمک کنین. اگر اطلاعاتی در خصوص هر کدوم از روستاهای این مقاله دارید، اطلاعات تماستون رو برای ما کامنت کنین تا باهاتون تماس بگیریم و این مقاله رو بهبود بدیم.

 

الهام چنگایی

نویسنده: الهام چنگایی

من الهامم. دختری که مثل تنهاترین نهنگ دنیا, آواز دلنشین سر می‌ده و تو کتاب‌ها غرق می‌شه. مثل یه گنجشک که نوک می‌زنه و روزی می‌گیره، کلماتی که تو مغزم جیک‌جیک می‌کنه، با نوک زدن روی کاغذ و کیبورد میارم. نوشتن رو دوست دارم چون ذهنم رو درگیر و خالی می‌کنه.

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید