روستای انجیله قم | حیات در دل کوهستان

منطقه کوهستانی زیبایی توی شهرستان جعفرآباد، بهشت زیبا و سرسبز استان کویری قمه که روستاهاش، هم جاذبه‌های طبیعی دارن و هم از نظر تاریخی خیلی مهمن. روستای قدیمی و با صفای انجیله، آخرین روستای این منطقه محسوب می‌شه که طبیعت فوق‌العاده زیبایی داره. با ما همراه باشین تا در ادامه این مطلب با جاذبه‌های گردشگری، سیاحتی و زیارتی این روستا بیشتر آشنا بشین.

موقعیت و تاریخچه روستای انجیله قم

روستای انجیله یا آبجیره (به معنی آب زیاد)، از توابع جعفرآباد استان قمه که در 90 کیلومتری شمال غربی شهر قم قرار داره و از شمال به کوه قلارخانه، از جنوب به کوهی به‌نام وتوس، از سمت غرب به کوه مارگز و از جنوب‌غربی هم به دره جوجار می‌رسه. رودخونه دره جوجار هم از جنوب غربی این آبادی عبور می‌کنه. انجیله توی منطقه کوهستانی شمال غربی دستجرد واقع شده و از سطح دریا 2030 متر ارتفاع داره؛ آب و هواش توی فصل بهار و پاییز معتدله، توی تابستون گرم و توی زمستون سرد و خشکه و میزان بارش سالانه اون کمتر از ۲۵۰ میلی‌متره. با توجه به وجود بناهای قدیمی مثل چهارطاقی ساسانی و زیارتگاه‌های انجیله، قدمت سکونت انسانی توی این ناحیه به دوره‌های خیلی دور مربوط می‌شه. توی این روستا قنات و زاغه‌ها و سنگ قبرهای قدیمی‌ای وجود دارن که به 2000 سال قبل برمی‌گردن‌‌؛ زاغه‌ها محل زندگی غارنشین‌ها بودن.

روستای انجیله قم (1)


مردم روستای انجیله قم به زبون فارسی صحبت می‌کنن؛ مسلمون و شیعه هستن. براساس نتایج سرشماری سال 1375، این روستا حدود 420 نفر جمعیت داشته که در سال 1385 به حدود 600 نفر افزایش پیدا کرده. مردم انجیله هم عیدهای ملی و مذهبی رو جشن می‌گیرن و توی ایام سوگواری مخصوصا توی تاسوعا و عاشورای حسینی عزاداری می‌کنن. توی مراسم عزاداری ماه محرم یه نوع موسیقی حزن‌انگیز با آلات طبل و سنج می‌نوازن. بازی‎های محلی این روستا هفت سنگ، قایم موشك و آزاد قایمكه و معروف‌ترین غذاهای محلیش هم آبگوشت، خاگینه، اشكنه، آبگرمه، املت و نیمرو هستن. روستای انجیله قم توی بالاترین ناحیه نسبت به روستاهای اطرافش واقع شده به همین دلیل بهترین آب رو داره. قبل از انقلاب آب آشامیدنی روستا از آب رودخونه که پایین روستا جمع می‌شد تامین می‌شده؛ ولی بعدا انجیله از نعمت آب لوله‌کشی هم برخوردار شده. این روستا خونه بهداشت نداره؛ اما دکتر هفته‌ای ۲ روز به روستا می‌یاد و بیمارا رو معالجه می‌کنه.

شغل مردم روستای انجیله قم

درآمد اکثر مردم این روستا، از راه کشاورزی، دامداری و باغداری کسب می‌شه. عده‌ای از مردم روستا هم توی بخش خدمات و تولید صنایع دستی مثل قالی و طناب فعالیت دارن. محصولات کشاورزی انجیله، شامل گندم، جو، نخود، لوبیا، عدس و سیب زمینیه که ۷۰% جو و گندمش صادر می‌شه. همچنین میوه‌های متنوعی مثل گردو، بادوم، فندق، زردآلو و سیب داره. پوشش گیاهی خوب روستا هم باعث رونق دامداریش شده و گوشت گوسفند و انواع فرآورده‌های لبنی توی روستا تولید می‌شن.

بافت و معماری روستا

روستای انجیله، بافت مسکونی متمرکزی داره و خونه‌هاش از مصالح سنگ، خشت، آجر و چوب ساخته شدن و دیوارهای ضخیمی دارن. ورودی خونه‌ها هم کوچیکن و معمولا در و پنجره‌های چوبی دارن. توی بافت قدیمی روستا، گذرها باریکن و امکان عبور وسایل نقلیه موتوری از اون وجود نداره؛ به‌همین خاطر خونه‌های جدید دورتر از بافت قدیمی ساخته شدن که گذرهای عریض‌تری دارن. این خونه‌ها از مصالح آجر، سیمان، گچ، آهن و آلومینیوم ساخته شدن.

روستای انجیله قم (2)

پوشش محلی مردم روستای انجیله قم

لباس‌های سنتی رنگارنگ روستاهای ایران همیشه برای گردشگرها جذاب بوده؛ حتی خیلی‌ها علاقه دارن با این لباس‌ها عکس یادگاری بگیرن. توی انجیله هم لباس زن‌های روستا شامل انواع سرپوش‌ها مثل پوشینه، روسری، چارقد، چادر، پیراهن دورچین (یا راسته)، شلوار چین‌دار، شلیته، جلیقه، آرخالق و شلوار می‌شه که با پارچه‌های ساده راه راه و گلدار و از جنس کرباس، چیت، متقال دوخته می‌شن. پاپوش زن‌ها هم، کفش، گیوه و گالشه. سرپوش‌ مردهای روستا شامل کلاه‌های نخی، پوستی، نمدی و شاپو هست و مهم‌ترین تن‌پوش اون‌ها هم پیراهن یقه شیخی، جلیقه، کت و قبا، با شلوارهای ساده و گشاد از جنس دبیت و کرباسه. از کفش، گیوه و نعلین هم به‌عنوان پاپوش استفاده می‌کنن.

توجه: اطلاعات این مقاله از منابع اینترنتی گردآوری شده است. در صورت مشاهده هر گونه مغایرت با اطلاعات واقعی می‌تونین برای ما کامنت بذارین و به ما در بهبود اطلاعات کمک کنین. اگر اطلاعاتی در خصوص هر کدوم از روستاهای این مقاله دارید، اطلاعات تماستون رو برای ما کامنت کنین تا باهاتون تماس بگیریم و این مقاله رو بهبود بدیم.

خاطره محمدی

نویسنده خاطره محمدی

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. داستان نویسم و چند ساله شغلم اینه که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت کنم. کتاب‌ها، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستن. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارآگاه بشم.

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید